موبایل

دکتر علیرضا رجائی

متخصص آسیب شناسی دهان و فک و صورت

جراحی دندان

جراحی فک و صورت  از لحاظ وسعت عمل به دو دسته ماژور و مینور تقسیم می شوند. جراحی های تصحیح رابطه فکی به دنبال ارتودنسی یا کیست ها وتومورها یا تروماها وضربه ها یا نقص های مادرزادی عمدتا جراحی های ماژور هستند. اما جراحی های دندان نهفته عقل یا دندان نیش نهفته یا جراحی انتهای ریشه یا جراحی لثه و امثال اینها جراحی های مینور هستند. جراحی دندان برای تصحیح وضعیت دندان ها و فک انجام می پذیرد. جراحی دندان گاهی اوقات ناگزیر است. معمولا جراحی دندان برای کشیدن دندان ها از جمله دندان عقل به کار برده می شود. بعد از انجام جراحی، دهان و دندان ها نیاز به مراقبت های خاصی دارند.
ملاحظات بعد ار جراحی و کشیدن دندان
1- گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت تا چهل دقیقه با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد.
2- از مك زدن و خالي نمودن مكرر آب دهان ( تف کردن) خودداري كنيد.
3- از خوردن اغذيه سفت و نوشيدني هاي داغ در روز اول اجتناب نمائيد.
4- از كشيدن سيگار و پيپ و استفاده از ني براي نوشيدن مايعات تا چند روز خودداري نمائيد.
5- شب اول آن ناحيه مسواك نشود.
6- جهت بهداشت از روز دوم با آب و نمك رقيق ولرم و يا محلول شستشوي نمكي روزانه چند بار دهان را به آرامي و بدون پمپاژ نمودن شستشو دهيد.
7- خروج و نشست مقداري خونابه از محل دندان كشيده شده به مدت 2-1 روز طبيعي بوده ونيازي به ويزيت دندانپزشكي ندارد.
8- در صورت عارض شدن خونريزي در منزل، يك تكه گاز استريل مرطوب شده را بر روي محل دندان كشيده شده گذاشته و با فشار ملايم دهان را ببنديد و ضمناً از بيرون دهان، كمپرس سرد (كيسه يخ) نمائيد.
9- در صورتي كه خونريزي شديد و غير قابل كنترل باشد به كلينيك مراجعه نموده و از گذاشتن داروها و مواد مختلف بر موضع اجتناب نمائيد.
10 – در صورت عارض شدن درد از استامينوفن استفاده نمائيد و از مصرف داروهاي مسكن ضد التهابي مثل آسپرين و بروفن به علت اينكه خاصيت ضدانعقادي دارند، خودداري نمائيد.
11- در صورت بروز تورم و عفونت با كلينيك تماس بگيريد.
12- توجه داشته باشيد به علت طولاني بودن زمان بي حسي (معمولاً 4-3 ساعت) و بي حس بودن بافت هاي نرم اطراف دندان، لب، گونه يا زبان گاز گرفته نشود.
13- گاهي اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان كشيده شده، عارضه اي بوجود مي آيد كه اصطلاحاً دراي ساكت (حفره خشك) ناميده مي شود. اين عارضه درد نسبتاً شديدي داشته و بعد از 3-2 روز بوجود مي آيد. در صورت بروز آن به كلينيك مراجعه نمائيد.
14- دهان تا چند روز بعد از كشيدن دندان بد طعم بوده و بوي نامطبوعي دارد كه طبيعي بوده و نشانه وجود عفونت نمی باشد
عوارض کشیدن دندان یا عوارض پس از کشیدن دندان
برخی عوارض مانند درد و ورم کردن لثه بعد از کشیدن دندان طبیعی است و برای اغلب افراد پیش می‌آید. اما در مقابل به وجود آمدن عوارضی مانند عفونت و یا تشکیل حفره خشک برای تمام کسانی که دندان‌های خود را می‌کشند، اتفاق نمی‌افتد. بروز این عوارض بستگی به یک سری عواملی دارد که هم بیمار و هم دندانپزشک می‌توانند در آن نقش داشته باشند.
کشیدن دندان یک سری عوارض طبیعی دارد که در اکثر مواقع اتفاق می‌افتند. از سوی دیگر در برخی موارد ممکن است یک سری عوارض شدیدتر بروز پیدا کنند که خیلی شایع نیستند. خطرات دندان کشیدن عبارت‌اند از:
  1. عوارض ناشی از مواد بی‌حسی
    بسته به نوع روش کشیدن دندان معمولاً از بی‌حسی موضعی برای کمک به کاهش درد ناشی از عمل استفاده می‌شود. بی‌حس کننده‌ای که استفاده می‌شود، می‌تواند با عوارضی مانند آسیب به بافت دهان، حالت تهوع و سرگیجه نیز همراه باشد.
  2. التهاب و تورم لثه و صورت
    تورم پس از برخی ازاعمال دندانپزشکی، به ویژه کشیدن دندان رایج است و اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند.
  3. جابه‌جایی دندان‌ها
    زمانی که یک دندان بجز دندان عقل از دهان بیمار حذف می‌شود، فضا برای سایر دندان‌ها باز می‌شود. به همین دلیل ممکن است دندان‌های باقی‌مانده حرکت کنند و منجر به نامرتبی دندان‌ها و تغییر در بایت شود. این امر می‌تواند باعث آسیب به سایر دندان‌های سالم شود که سبب می‌شود فرد نیاز به انجام درمان‌های دندانپزشکی بیشتری پیدا کند.
  4. استئورادیونکروز
    افرادی که سابقه پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن را دارند، پس از کشیدن دندان در معرض خطر ابتلا به بیماری به نام استئورادیونکروز هستند. این وضعیت با مرگ استخوان زیر دندان کشیده شده به دلیل آسیب به رگ‌های خونی که به استخوان خونرسانی می‌کنند مشخص می‌شود.
  5. حفره خشک یا درای ساکت (dry socket) یا درای سوکت   (Osteitis)
    هنگامی که دندان کشیده می‌شود، لخته خون به طور طبیعی در ناحیه‌ای که دندان قبلاً وجود داشته است، تشکیل می‌شود. در برخی موارد، این لخته خون ممکن است زودتر از موعد از بین برود که می‌تواند منجر به وضعیتی به نام استئوتیت یا حفره خشک یا درای ساکت شود.
  6. آسیب عصبی
    کشیدن برخی از دندان‌ها ممکن است، گهگاه باعث آسیب به عصب مربوط به دندان شود. در نتیجه ممکن است بیمار در این ناحیه به طور دائمی احساس بی‌حسی یا گزگز داشته باشد. البته توجه داشته باشید که این اتفاق یک عارضه نادر است. علاوه بر این نیز، این عارضه معمولا به صورت موقتی ایجاد می‌شود و بعد از مدتی خود به خود از بین می‌رود.
  7. قرار گرفتن در معرض سینوزیت ماگزیلاری
    کشیدن دندان‌های آسیاب فوقانی با خطر ایجاد سوراخی در سینوس فک بالا همراه است که نیاز به ترمیم دارد. البته دندانپزشک معمولا قبل از درمان باید این موضوع را با استفاده از تصاویر رادیوگرافی بررسی کند تا در صورت فاصله کم بین دندان و سینوس، با دقت این کار را انجام دهد. در صورتی که سینوس سوراخ شود، خود می‌تواند مشکلات زیادی برای بیمار به وجود آورد.
  8. درد گوش
    درد گوش معمولا به این دلیل در بیماران ایجاد می‎‌شود که فرد در حین پروسه درمانی، دهان خود را بیش از اندازه و به مدت زیادی باز نگه داشته است. این عارضه در خیلی از افراد ممکن است مشاهده شود و به همین دلیل جای نگرانی ندارد.
  9. سرگیجه
    سرگیجه بعد از دندان کشیدن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از افراد به دلیل نشستن طولانی روی یونیت دندانپزشکی با این مشکل مواجه می‌شوند. برخی از افراد نیز به دلیل مصرف برخی از داروها دچار این عارضه می‌شوند.
  10. سردرد
    علت سر درد بعد از کشیدن دندان ممکن است ناشی از تغییر فشار خون در طول درمان و یا تنش عضلات سر و گردن باشد. در اکثر مواقع، سردرد بلافاصله بعد از این درمان طبیعی بوده و به دلیل عدم استفاده به موقع از داروی مسکن است.
  11. سیاه شدن لثه
    عفونت و التهاب در محل جراحی باعث تغییر رنگ لثه به سیاه می‌شود. همچنین، این مشکل می‌تواند ناشی از جمع شدن خون در محل جراحی باشد.
  12. سفید شدن لثه
    علت سفید شدن جای دندان بعد از کشیدن آن، زخم شدن و آسیب دیدن بافت‌های نرم در محل جراحی است.
    در صورتی که این عارضه با سایر علائم نظیر خونریزی، ورم، درد و آسیب دیدگی همراه باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن تشخیص داده شود و درمان مناسبی صورت گیرد.
  13. عفونت لثه
    این عارضه یکی از مشکلات شایع پس از عمل جراحی و کشیدن دندان است.عفونت لثه پس از کشیدن دندان ممکن است شامل درد، تورم و خونریزی باشد.
  14. تریسموس
    یکی از عوارض دندان کشیدن، تریسموس بعد از آن است. این عارضه بیشتر به دلیل تزریق داروی بی‌حسی و یا آسیب به ماهیچه‌های جونده حین این پروسه درمانی اتفاق می‌افتد. دقت داشته باشید که تریسموس معمولا بعد از گذشت مدتی از بین می‌رود و جای نگرانی نخواهد داشت. در صورتی که این عارضه خیلی طولانی مدت باقی بماند، حتما به مطب مراجعه کنید تا راهکارهایی برای رفع آن ارائه شوند.